شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: با پیشرفت فناوری چاپ سه بعدی، نگرانی‌های زیادی درخصوص سوء استفاده از این فناوری و کاربرد آن برای تولید اجناس تقلبی ایجاد شده است.

اجسام 3 بعدی

به گزارش ایسنا، وب سایت به اشتراک گذاری فایل Pirate Bay‌ (دزدان دریای خلیج) بخش جدیدی با نام Physibles را معرفی کرد که به کاربران این امکان را می‌دهد با به اشتراک گذاشتن اشیاء فیزیکی برای دانلود، امکان پرینت سه بعدی از آنها را فراهم کنند.

در حال حاضر پرینترهای سه بعدی خانگی برای پرینت گرفتن اشیاء وجود دارند که می‌توانند به راحتی مدل‌های پلاستیک جامد را چاپ کنند.

این نگرانی وجود دارد که سوء استفاده کنندگان با سرقت طرح‌ها و مدل‌های پایه‌ هر شی‌ء فیزیکی در هر اندازه و قالبی را پرینت گرفته و اجناس تقلبی تولید کنند.

این گروه از پرینترها در آینده قادر خواهند بود حتی طرح‌های بسیار پیچیده مانند یک کفش ورزشی را از روی الگوی اصلی پرینت بگیرند.

به گفته هاد لیپسون، استادیار دانشگاه کورنل، آینده وسیعی پیش روی فناوری چاپ سه بعدی به ویژه برای کاربرد در مقیاس شخصی وجود دارد و تا یک دهه آینده شاهد تحولات زیادی در این حوزه خواهیم بود. شاید تا 20 سال دیگر شما بتوانید با فناوری پرینت سه بعدی در منزل کفش ورزشی خود را از روی مدل اصلی تهیه کنید.

روت اورچرد، مدیرکل گروه ضد تقلب و از حامیان قانون کپی رایت می‌گوید: در صورت استفاده بدون محدودیت از فناوری پرینت سه بعدی، مردم قادر نخواهند بود اشیای تقلبی را از مدل اصلی تشخیص دهند و باید برای حفظ حقوق مردم قوانین سخت گیرانه ای در این حیطه وضع شود.

در این صورت شرکت‌های تجاری با مشکل سرقت طرح‌ها، موج فزاینده اجناس تقلبی و کاهش فروش مواجه خواهند شد و برای پیشگیری از این مشکلات باید قوانینی مشابه کپی رایت در حوزه فناوری پرینت سه بعدی وضع شود.

کد خبر 159238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز